Een weekje in het rescue center - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu Een weekje in het rescue center - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu

Een weekje in het rescue center

Door: Yfke

Blijf op de hoogte en volg Yfke

14 Maart 2017 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Vandaag startte mijn dag met het schoonmaken van het apen verblijf. Het was ontzettend veel werk. Als eerst moesten we wachten tot de mannen kwamen om de apen naar het bos te brengen. De volwassen apen worden elke ochtend naar het bos gebracht dat naast het center ligt zodat ze alvast aan hun vrijheid kunnen wennen en we ze nog een handje kunnen helpen om te overleven in de wildernis. De apen worden in de avond weer terug naar het verblijf gebracht. Als ze niet mee terug willen komen is dat ook prima en mogen ze in het bos blijven. Zo worden ze gestimuleerd om kennis te maken met andere apen groepen en misschien worden ze daar dan wel in opgenomen.

In de verblijven moest alles ge desinfecteerd worden met een klein doekje. Van speeltjes tot tralies werd alles gepoetst. De grond werd weer geharkt en de poep werd opgeruimd. De voerbakjes weer gevuld en het water fris in de bakjes gedaan. Dit moesten we met 4 verblijven doen. Het was echt heel warm in de verblijven dus ik deed het rustig aan.

Als tweede taak kreeg ik de Sloth garden. Samen met een andere vrijwilligster moest ik in het luiaarden verblijf zitten en uitkijken dat ze niet via de bomen de straat op gingen. Chinchita, ons kleine peccary varkentje dat nu 4 maanden oud is rent ook rond in het verblijf. Ze heeft er wat water bakken staan waar ze in kan zwemmen en ze speelt met een tennis balletje. Normaal mag ze vrij rondrennen door het rescue center maar wanneer er tours gegeven worden moet ze in het verblijf. Dit doen we omdat ze nog klein is en af en toe spelend wil bijten en om de toeristen niet in de verleiding te brengen om haar te aaien. Omdat luiaarden niet onzettend veel bewegen heb ik wat gekletst met Amy en gespeeld met Chinchita. Ik vind de taken met de luiaarden het leukste want dan kan ik lekker relaxen in de zon.

In de pauze was ik van plan om een pizza stuk te nemen uit de coffee bar. Helaas was alles al uitverkocht toen ik om 12 uur kwam. Wel hadden ze nog de lunch van de dag. Jenny van de coffee bar maakt elke dag een gezonde lunch klaar voor de vrijwilligers waar je dan een kommetje van kunt kopen. Vandaag was het couscous met komkommer, tomaat, kikkererwten en een lekker knoflook sausje. Voor €2.50 kocht ik een kommetje en at het op in het zonnetje. In de middag stond ik niet op het rooster dus bleef ik lekker lang zitten. In mijn pauze kwam ik de vrijwilligster tegen die ik in haar oog geprikt had met de dakpan. Gelukkig was alles goed met haar en had ze alleen een sneetje bij haar oog. Vond het wel erg voor haar maar ze zei dat het niet erg was.

Na mijn pauze hielp ik met het uitdelen van de voer bordjes. In elk verblijf zetten we verse groente en fruit neer. Toen we daar klaar mee waren kwam Jose weer vragen om de dakpannen te poetsen. Met een beetje tegenzin begon ik de zoveelste dakpan te schrobben. Na een half uurtje kwam Diego om help vragen. Ik vond het prima en ging met hem mee. We gingen met het kapmes blaadjes halen in het bos voor de luiaarden. Diego in de lange broek en regenlaarzen en ik in mijn korte broekje. Het was een bos waar zo 10 spinnen op je kunnen springen en ik voelde me er niet heel erg op mijn gemak. Een beetje ongemakkelijk haalde ik 10 blaadjes van de struik af terwijl Diego al een zak vol had. Gelukkig had hij snel door dat het niet echt een taak voor mij was en mocht ik terug naar het center.

Aangekomen bij het center was de apen groep van Conga naar het center gekomen. Dit is een wilde apen groep waarvan de leider is opgegroeid in het center. Omdat ze pas een miskraam heeft gehad wil ze de baby aapjes stelen. Iedereen verstopte zich weer met de babies. De apengroep heeft allemaal volwassen mannentjes en vrouwtjes en deze rende allemaal door het park. Ze zaten in onze bomen en gooide stokken naar beneden. Ze sprongen op de vrijwilligers ( wat opzich niet heel erg is maar wel ontzettend zwaar ) en stalen brood uit de coffee shop. Het was dus weer een chaos. Ik vond de volwassen mannentjes best eng omdat ze zo groot waren en vanalles naar beneden gooien en ik wilde echt niet dat ze op mij sprongen dus ben ik snel naar huis gegaan haha.

Samen met Romy ( ook een vrijwilligster ) maakte ik plannen om naar Bocas del toro in Panama te gaan. Het is een hele mooie eilanden groep slechts 4 uur hier vandaan. Er zijn veel excursies te boeken en we besloten om er een te nemen met twee overnachtingen met ontbijt, een shuttle en een paar snorkel excursies in Bocas. We zijn van plan om dit weekend te gaan. Ik ben heel benieuwd hoe Panama is en ik heb er veel zin in. Eindelijk eens wat anders dan werken! Haha

  • 14 Maart 2017 - 09:02

    Magda:

    Hihih....... Kan mij goed voorstellen waarom je de luiaarden het leukste vindt met al die apen chaos. Wel mooi om te lezen hoe goed en zorgvuldig er met de dieren wordt omgegaan.
    En Panama zal ook wel weer een avontuur worden. Heerlijk .... dat wordt ook weer genieten. Neem het er maar lekker van. Dit maak je nooit meer mee !! Xx

  • 14 Maart 2017 - 09:16

    Rieny:

    Ja, die apen kunnen echt heel brutaal zijn. In Bali pikte er eentje mijn omelet van het bord. Math schrok zich een hoedje. Ik vond het wel grappig. De obers met de bezem de apen wegjagen. Lekker weekendje heb je voor de boeg. Genieten.

  • 14 Maart 2017 - 10:06

    Opa :

    De verhalen die ik zoal lees zijn toch wel spannend. De dag takken zijn wat werk betreft goed gevuld.
    Gelukkig heb je wel nog wat tijd voor je zelf ,om leuke dingen te doen . Ja de tijd gaat snel en een week
    is al om gevlogen. Tot een volgende keer Groetjes van Oma & Opa.

  • 15 Maart 2017 - 14:47

    Yvonne:

    Ha ha, wat een apenstreken allemaal, leuk om te lezen. Geniet nog maar lekker en zeker het aankomend weekend naar Panama even uitrusten van al het werk Veel plezier

  • 15 Maart 2017 - 16:14

    Marika:

    Hoi Yfke, leuk om je verhalen te lezen. Grappig hoe die dieren zich gedragen, de brutale apen en de luiaards, de rest natuurlijk niet te vergeten. Het lijkt me echt heerlijk daar. Ik zou zo mijn koffer pakken en ook daarheen komen. Zo te lezen zijn er ook oudjes werkzaam (ha,ha). Fijn dat de dieren zo goed worden verzorgd. Geniet van alles en veel plezier in Panama. Groetjes uit Sittard

  • 15 Maart 2017 - 21:38

    Steffie:

    Heey Yff, met veel plezier net even een inhaalslag gemaakt in jouw avonturen. Wat zou ik graag met je mee zijn gegaan! Die spinnen zijn ook niet echt mijn ding, net als Duitse toeristen ;) maar de rest lijkt me allemaal prima te doen!! Ben benieuwd naar alles dat nog gaat komen, veel plezier tijdens je uitstapje met Romy. Groetjes xx

  • 15 Maart 2017 - 21:54

    Harm:

    Hallo avonturierster wat een leuke verhalen en belevenissen. Soms vermoeiende dagen vooral door de vochtige warmte maar met regelmatig leuke uitstapjes is het best uit te houden in Costa Rica. Ik heb het gevoel dat je het daar prima naar je zin hebt. Misschien kun je overwegen om een paar weken bij te tekenen. Haha ik hoor het commentaar al. Groetjes Harm

  • 18 Maart 2017 - 15:42

    Jacqueline Weerders :

    Hoi Yfke, geweldig dat je het aan gedurfd hebt om helemaal alleen naar Costa Rica te gaan. Met het lezen van je verslagen is het dat dubbel en dwars waard! (ben jaloers op je) Geniet er van want dit komt nooooit meer terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 3

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 2

30 Maart 2017

La ceiba avontuur

25 Maart 2017

Avontuur in David Valley

22 Maart 2017

Weer terug in David valley
Yfke

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 94837

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: