Eerste dagje Bocas del toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu Eerste dagje Bocas del toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu

Eerste dagje Bocas del toro

Door: Yfke

Blijf op de hoogte en volg Yfke

18 Maart 2017 | Panama, Bocas del Toro

Vanochtend stond ik heel vroeg op om nog wat spulletjes in te pakken voor mijn tripje naar Bocas del toro. Mijn shuttel zou om 5:50 aan het begin van de straat staan om me op te pikken. Omdat mijn straat rond die tijd nog een beetje donker is bood een van de meisjes van mijn appartement aan om met me mee te fietsen naar de shuttle. Super lief van haar en om percies 5:45 stond ze me op te wachten. Samen liepen we naar de shuttel en omdat ik het zo aardig vond bood ik haar de halve pizza aan die nog over was van gister. Als je iemand hier ergens mee blij kan maken is het gratis eten dus ze was heel blij met mijn pizza. Ik stapte in mijn shuttle en het meisje reed weer terug naar David valley om nog even te slapen.

De shuttle pikte ook Romy op en nog 4 andere mensen en toen vertrokken we naar de grens van Costa rica-Panama. Bij de grens betaalde wae eerst $8 en toen liepen we naar de paspoort controle. Na de paspoort controle liepen we de brug over naar Panama. Op de brug zijn geen auto's toegestaan dus iedereen loopt de grens over, wat opzich wel raar is omdat je niet eens merkt dat je opeens in Panama bent. Zodra je de grens over bent betaal je nog eens $4 en krijg je weer een paspoort controle. Je moet er ook kleine formuliertjes invullen over wie je bent, waar je heen gaat, wanneer je weer weg gaat en wat je allemaal mee neemt naar Panama. Nadat je dit formuliertje ingeleverd hebt ga je wéér door een paspoort controle waar je een bewijs moet laten zien dat je ook wel echt weg gaat uit panama. Ik heb mijn vliegticket laten zien en dit was prima. Er volgt nog een vinger afdruk controle en een gezichts controle met een cameratje en dan ben je eindelijk(!) vrij om panama te bezoeken.

Achter de grens werden we weer opgewacht door een shuttle die ons naar de water taxi bracht. De watertaxi is een kleine soort speedboot waar je met ong. 10 personen in past. Snel namen Romy en ik nog een zeeziek pilletje en kregen we reddingsvesten die we om deden. Daar gingen we dan. Het bootje was heel laag aan het water en ik durfde geen fotos te maken omdat ik bang was dat mijn telefoon erin zou vallen. Er waren gelukkig niet veel golven dus ik werd niet misselijk. Wel was er veel wind en heel mooi uitzicht. Het water spatte alle kanten op en in de verte zagen we Isla Colon al.

Na 20 minuten met de watertaxi kwamen we eindelijk op Isla Colon aan. Toen ik de boot uitstapte merkte ik direct hoe helder de zee was. Er waren al allemaal visjes te zien. We liepen naar ons hotel en de hoofd straat zag er al heel gezellig uit met veel winkeltjes en restaurantjes. We liepen door naar ons hotel, wat op de hoofdstraat ligt. Het hotel zag er ook prima uit. Het heeft een zwembad en het ontbijt zit erbij inbegrepen. Verder ziet het erg schoon uit. Snel deden we onze bikini aan en gingen we opzoek naar een plek om te eten. We aten allebei een vegetarische empanada en ik ging nog voor de American pancakes. Erna namen we een busje naar Playa Estrella. Ookwel Starfish beach genoemd.

De weg was erg hobbelig en Romy werd wagenziek. Toen we erachter kwamen dat we weer met de watertaxi moesten om bij Playa estrella te komen wilde Romy liever eerst even liggen en bijkomen. We zochten een rustige pier en daar hebben we even uitgerust op een zonnenbedje. Het was er echt heel mooi. Het water is er heel helder en je kan zo naar de bodem kijken. Ik vond een klein kreeftje in zijn schelp en ik ging wat schelpjes zoeken ( die ik helaas niet gevonden heb ). Het was ondertussen bewolkt geworden maar het was wel nog heel warm.

Na een half uurtje pakte we de water taxi weer en gingen we naar Playa Estrella. Het was een heel mooi lichtblauw strand mét zeesterren aan de kust. Omdat het water zo helder is kun je ze heel goed zien liggen. Ik heb er ongeveer 6 gezien. Ze verplaatsen zich onder water dus er komen steeds verschillende zeesterren tevoorschijn. Het water is er een paar meter heel ondiep en je kan er gewoon lopen. We zijn lekker in de zee gaan zitten terwijl er om ons heen allemaal vissen zwommen en zeesterren kropen. Was heel raar maar wel super cool. Nadat we lekker in de zee hebben gezeten gingen we even liggen. We waren allebei zo moe dat we in slaap zijn gevallen. Dit leverde mij een mooie sunburn op, helaas.

Erna ben ik nog even gaan zwemmen en heb ik nog meer zeesterren gezocht terwijl Romy nog lag te slapen. Daarna hebben we het bootje terug gepakt naar de bus. Helaas was deze bus rit wat minder voor mij omdat ik een stoel had die niet goed vast zat. Ik schoof de heletijd van voor naar achter haha. We kwamen weer bij het hotel aan en konden eindelijk incheken en douchen. We zijn erna nog snel wat gaan eten in een gezellige bar en gingen terug naar de hotelkamer. Helaas kwamen we er toen achter dat we met ons balkon en raam recht tegenover een kerk zitten. Om 7 uur begon hier de mis. Wat inhoud dat ze met de hele kerk door een microfoon liedjes gaan zingen. Eerst dacht ik dat er ergens een karaoke avond was maar na een tijdje kwam ik erachter dat het de kerk was. Oeps!

Het is nu 20:30 en we proberen wat te slapen. De pastoor denkt hier anders over en blijft stevig liedjes zingen in zijn microfoon. Dan maar afwachten tot de mis eindelijk voorbij is!


  • 18 Maart 2017 - 08:45

    Magda:

    Wauw......wat lijkt mij dat fantastisch allemaal !! Prachtige zee en natuur. Gelukkig ben je niet zee ziek geworden zoals afgelopen zomer. Oefen maar goed op de kerk liedjes kun je met Pasen voor zingen in de kerk hihih.... Geniet er maar lekker van. Hier regent het pijpestelen.
    Have fun xxxx

  • 18 Maart 2017 - 10:14

    Marlie:

    Je krijgt nog zeebenen . Wat een supergaaf land. Wat leuk om een zeester in leven te zien. Wat is onze aardbol toch mooi. De papiertjes die je moest invullen asn de grens waren volgens mij een visum. Groetjes uit Sittard

  • 18 Maart 2017 - 10:20

    Marij Latten:

    Ik blijf genieten van je belevenissen, heel apart om zomaar de grens over te wandelen. Je ziet dat wel eens in films.
    Maar goed dat je op zee geen fotos maakte want de telefoon zou een heel gemis zijn.
    De tijd gaat daar snel voor je, met alle nieuws wat je meemaakt.
    Je zult wel een mooie gezonde kleur hebben, dat valt extra goed op als je weer thuis bent, bij al die bleekscheten hier.
    We hadden een zonnige week ,maar nu lijkt het wel weer herfst.
    Geniet er maar van. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 3

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 2

30 Maart 2017

La ceiba avontuur

25 Maart 2017

Avontuur in David Valley

22 Maart 2017

Weer terug in David valley
Yfke

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 94835

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: