I love Bocas del toro! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu I love Bocas del toro! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu

I love Bocas del toro!

Door: Yfke

Blijf op de hoogte en volg Yfke

19 Maart 2017 | Panama, Bocas del Toro

Vandaag stonden we om 7 uur op om aan ons ontbijt te beginnen. In de ontbijtzaal stond er een buffet klaar met vers fruit, eitjes, toast, pannekoekjes etc. Eindelijk eens wat anders dan elke ochtend een boterham met jam! Het ontbijt was zo goed dat we een paar keer zijn gaan opscheppen.

Rond 9:30 zouden we worden opgehaald om aan de excursie te beginnen. We gingen eerst nog even naar het zwembad en op tijd waren we weer terug in de lobby. We hebben een half uur gewacht maat er kwam steeds geen taxi om ons op te halen. De mevrouw van de receptie belde naar de haven waar de taxi bleef. We kregen te horen dat deze onderweg was. Even later bleek dat de pick up werd gedaan door een man op een fiets. De man vertelde ons dat we met hem mee moesten lopen naar de haven en daar zou een water taxi op ons wachten. Een beetje vreemd en iets anders dan de taxi die we verwacht hadden..

In de haven stond er een watertaxi klaar om ons mee te nemen naar onze excursie. We waren in de boot met twee mensen uit Israel, twee uit colombia en vier uit Costa rica. De mensen uit Costa rica hadden er veel zin in want deze hadden al een paar biertjes op voordat we vertrokken waren.

Onze eerste stop was The dolphin bay. Een baai waar heel veel dolfijnen kwamen. Met een aantal watertaxis cirkelde we over de baai tot er dolfijnen kwamen. Ze sprongen over het water, wat heel leuk was om te zien. Met de taxi maakte we golven waar de dolfijnen in speelde. Ik heb er denk ik een stuk of 4/5 gezien. Ergens vond ik het ook wel zielig voor de dolfijnen. Er komen elke dag 100en taxis naar ze toe en jagen ze net zo lang op tot ze naar boven komen. Best zielig.

Na een tijdje bij de dolfijnen te zijn geweest vaarde we verder naar een plaatsje om even naar de wc te gaan. Het water bestaat uit allemaal eilandjes van bomen. Deze zijn niet bewoond maar er zijn ook kleine eilandjes waar een steiger is gebouwd en die wel bewoond zijn door enkele mensen. Onder weg naar het plaatsje om te plassen vaarde we door een heel smal en ondiep stukje wat vol stond met koraal, zee sterren en vissen. Je kon het bijna aanraken vanaf de boot. Toen ik hier een foto van wilde nemen merkte ik dat mijn telefoon niet in mijn tas zat. Ik schrok me kapot en dacht dat deze gestolen was. Met een verpest humeur zat ik in de boot en om het nog wat erger te maken zei Romy: Look, we're driving right into a storm.

We reden een grote donkere wolk tegenmoet en de wind werd sterker. Het begon kei hard te regenen en te waaien en ik zat ook nog aan de buitenkant. Het regende zo hard dat het pijn deed aan mijn gezicht en armen. Helemaal doorweekt kwamen we aan op de pier om te plassen. In de bomen zaten grote papegaaien te schuilen voor de regen en iedereen stond bij de watertaxi halte dus het was er super druk. Nog steeds denkend aan mijn telefoon vroeg ik de schipper of hij even naar het hotel wilde bellen of zij iets gevonden hadden. Helaas was er op dit eiland geen bereik dus kon hij niet bellen. Iedereen ging even naar de wc en toen vaarden we verder naar Zapatilla Island.

Zapatilla island is een natuurmonument eiland. Het is er echt ontzettend mooi. De boot werd vast gelegd en we stapte uit. Al die tijd stond er een vrieskist in de boot met koude drankjes. Ik vroeg om een flesje water maar als verbaas antwoord kreeg ik: water? We only got beer! Helaas, dan moest ik maar mijn eigen flesje gebruiken. De mensen uit costa rica hadden inmiddels al de halve vrieskist met bier leeg gedronken en waren een beetje dronken. Ik en Romy liepen naar een rustig plekje op het strand en ik ging snorkelen. Het was mijn eerste keer snorkelen maar ik vond het super leuk! Ik zag allemaal mooie visjes. Op het strand en ook in de zee lagen super grote schelpen. Het water was natuurlijk weer super helder en blauw dus je kon heel ver kijken. Echt een heel mooi eiland was dit. Ik vond het super jammer dat ik geen fotos kon maken maar voor degene die het graag willen zien kunnen het op google opzoeken. Het is percies zo als op de afbeeldingen! Na twee uurtjes stapte we weer op de boot opweg naar een andere snorkel plaats.

Onderweg naar het koraal rif bleven de tico's bier drinken. Bij een van de mannen waaide zijn pet af waardoor we terug moesten varen en een van de vrouwen van de groep ging steeds staan in de boot en gleed toen uit. De schippers van de boot keken elkaar een beetje ongemakkelijk aan en ze wisten niet zo goed wat ze met haar moesten aanvangen. Gelukkig kwamen we snel bij het koraal rif aan en kon ik weer snorkelen. Ik zag allemaal soorten visjes en koralen. Was super mooi.

Daarna reden we weer door naar een restaurantje op het water. Hier bestelde iedereen iets te eten. Voor mij en romy werd het spaghetti met tomaten saus. We zijn allebei vegetarier en hier eten ze heel veel verse vis en zeevruchten, wat natuurlijk logisch is. We aten onze spaghetti op en gingen weer terug naar de boot.

We reden verder naar hollywood beach. Dit is een soort eilandje waar heel veel luiaarden wonen. We zagen inderdaad luiaarden door de bomen klimmen. De mensen uit costa rica waren ondertussen in een hele diepe slaap gevallen (gelukkig) en de rest kon kijken naar de luiaarden zonder te vluchten van het harde kabaal van de tico's.

We vaarde terug naar Isla Colon en liepen terug naar ons hotel. Isla Colon is maar klein en de haven ligt 5 minuten van ons hotel af. Bij het ophalen van de hotelkamer sleutel aan de receptie zei de receptioniste dat ze mijn telefoon gevonden had in de lobby. Ik was zo blij!!

Daarna zijn we weer lekker gaan douchen en ergens gaan eten. Helaas heb ik geen foto's kunnen maken van deze mooie dag maar romy heeft er wel een paar van mij gemaakt.

De kerkmis is afgelopen dus wij kunnen weer lekker gaan slapen
Hasta luego!!


  • 19 Maart 2017 - 07:57

    Rieny:

    Yfke, Yfke toch, beter op je spulletjes letten in dat mooie verre land. Het zou zonden zijn als dit mooie avontuur bedorven wordt. Zo, uitgepreekt. Geweldig is dat in een aquarium snorkelen. Daarom ga ik graag naar Egypte, maar niemand wil mee, snif. Het is leuk zoals je schrijft, zo kunnen wij ook genieten van je werkvakantie. Goede terugreis met de watertaxi.

  • 19 Maart 2017 - 10:53

    Magda:

    Ik zal het bier alvast koud zetten voor als je thuis komt haha.....
    Wat een avontuur weer. Xx

  • 19 Maart 2017 - 11:06

    Oma & Opa.:

    Yfke. Je moet wel goed op je spulletjes passen , stel je voor als je nu daar nu geen Gsm had.
    Nu maar lekker verder gaan met je spannende belevenissen. Zodat wij die leuke verslagen van jou kunnen volgen. Groetjes van Oma en Opa .


  • 19 Maart 2017 - 13:42

    Evie:

    Yfke doe mos op dien spulle lette he!!! Nee leuk om te lezen sgt fijn dat je je telefoon weet hebt

  • 19 Maart 2017 - 17:53

    Marlies:

    Geweldig reisverslag tot nu toe. Wat een avontuur.

  • 19 Maart 2017 - 19:16

    Joyce:

    Super leuk om te lezen, maar wel op je spullen letten he ;)
    See you soon XO

  • 20 Maart 2017 - 23:42

    Ewout:

    T lijkt er op dat je een goede beslissing gemaakt hebt om daarheen te gaan

  • 21 Maart 2017 - 21:44

    Harm:

    Hallo Yfke, wat beleef jij fantastische avonturen, wij leven helemaal met je mee. Soms zit het mee en soms zit het een beetje tegen. Maar uiteindelijk loopt het goed af. Blijf vooral schrijven dan kunnen wij mee genieten. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 3

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 2

30 Maart 2017

La ceiba avontuur

25 Maart 2017

Avontuur in David Valley

22 Maart 2017

Weer terug in David valley
Yfke

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 94840

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: