Eerste dagje rescue center - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu Eerste dagje rescue center - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu

Eerste dagje rescue center

Door: Yfke

Blijf op de hoogte en volg Yfke

07 Maart 2017 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Mijn eerste ochtend werd ik een paar keer wakker door de Jetlag. Toen om 5 uur in de ochtend de Howler monkeys wakker werden ( ze klinken als een soort dinosaurus ) ben ik gaan kijken of er ondertussen water was om me even te douche. Hmm water was er maar natuurlijk alleen maar koud water. Ik ben er snel even ondergesprongen en daarna weer lekker in bed gaan liggen. Ik hoefde pas om 11 uur in het rescue center te zijn voor mijn eerste dag.

Om 10 uur trok ik mijn werk outfit aan, zonder make up en mét bergschoenen ( ja, echt waar! ) Begon ik aan de wandeling naar het rescue center door mijn straat waar je niks anders dan palmbomen, bananen bomen en groen ziet. Na 15 minuten lopen kwam ik er eindelijk aan. Ik melde me en kreeg een t-shirt dat ik kon gebruiken als werkkleding. Ik ontmoete Phil uit Zwitserland die vandaag ook begon als nieuwe volunteer. Hij reist met de motor door costa rica en was gestrand in Puerto Viejo om een tijdje de dieren te helpen. Een slaap adres had hij nog niet dus ik gaf hem het nummer van Erick zodat hij misschien ook in David Valley kon verblijven.

Als eerst kregen we een tour door het center waar veel werd verteld over de dieren en hoe deze hier terecht waren gekomen. Ik ontmoette nog 2 andere mensen uit Nederland, twee uit de USA, Een uit Peru en twee uit Frankrijk. Er waren drie vrijwilligers 40+ maar ze konden het prima vinden met het jonge team.

Het mooie aan het rescue center is dat de dieren niet opgesloten zitten in kooien maar lage hekjes hebben waar ze makkelijk overheen kunnen. De meeste mogen dan ook vrij rondlopen door het park. Bij de ingang word je bijvoorbeeld opgewacht door Pistachio, een zee vogel die niet meer terug kan in het wild. Hij mag vrij rondlopen door het park en doet niemand kwaad. Hij word wel elke dag naar de zee gebracht zodat hij kan uitwaaien en in de avond komt hij dan weer terug. Doen ze dit niet dan word Pistachio super grumpy.

Er zijn veel verschillende soorten dieren in het center: natuurlijk de luiaarden, spider monkeys, howler monkeys, white face monkeys, wilde katten, veel vogels, krokodillen, paarden etc. En de bedoeling is om deze dieren weer vrij te laten in La ceiba ( een groot stuk jungle dat bij het rescue center hoort ). Helaas kunnen niet alle dieren vrijgelaten worden omdat ze bijvoorbeeld een hersen beschadiging hebben of ledenmaten missen. Maar in het center hebben ze een prima leven.

Er zijn ook veel dieren die na hun vrijlating vaker op bezoek komen in het center om te laten zien dat het goed met ze gaat. Zo is er een aapje die altijd terug komt om Encar ( de oprichtster ) haar nieuwe baby te laten zien, na een tijdje vertrekt ze dan weer de jungle in.

Onder het welkoms rondje klom er een aapje op mijn schouder. Het was echt zo cute.

Het was een vermoeiende maar wel hele leuke eerste dag in het center en ik heb heel veel gezien en geleerd. Ik ben om 17uur in slaap gevallen en werd vanmorgen wakker om 4 uur. De jungle is echt vermoeiend!



  • 07 Maart 2017 - 17:14

    Marlies:

    Wat een avontuur.

  • 07 Maart 2017 - 19:18

    Magda:

    Wat leuk dat je deze site hebt aangemaakt en je avonturen kan delen met anderen. Zowel je reis als je eerste dag zijn al een heel goed begin van dit spannende avontuur. En ja ..... zelfs jij moet geloven aan bergschoenen hahah.... !! Met dank aan mij je moeder

  • 07 Maart 2017 - 19:19

    Rieny:

    Super leuk dat we je avonturen kunnen volgen op waarbenjij.nu
    Kunnen we ook meegenieten, zo te lezen doe je dat met volle teugen. Maar let op de aapjes. Op Bali waren ze vaak erg brutaal.
    Heel veel plezier nog.

  • 07 Maart 2017 - 23:43

    Mam:

    P.s. Neem mij ook een luiaard mee of ik verander de deur sloten van het huis

  • 09 Maart 2017 - 23:26

    Joyce:

    Echt leuk om je zo te volgen Yfke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 3

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 2

30 Maart 2017

La ceiba avontuur

25 Maart 2017

Avontuur in David Valley

22 Maart 2017

Weer terug in David valley
Yfke

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 94839

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: