Saturday night - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu Saturday night - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu

Saturday night

Door: Yfke

Blijf op de hoogte en volg Yfke

12 Maart 2017 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Vandaag ben ik percies een week in Costa rica. Ik begin steeds meer te wennen aan de Pura vida vibe. Het vochtige maar lekker warme weer en de mensen hier.

Ik starte mijn zaterdag ochtend met een boterhammetje met jam en mijn flesje water. Ik heb deze week echt alleen maar water gedronken.. zo gezond. Ik trok mijn werk kleding aan en begon alweer aan dezelfde wandeling. Door het poetsen in de zon ben ik op mijn rug best wel verbrand en ik deed een t shirt aan om mijn rug te beschermen. Zelfs om 7 uur in de ochtend brand de zon al flink.

Bij het center aangekomen werd direct duidelijk dat het een zaterdag was. Er waren ongeveer 10 vrijwilligers komen opdagen. De rest had een dagje vrij genomen. Opzich is het wel fijn als er minder mensen zijn want dan hangt er een iets relaxtere sfeer en kun je wat langer over je taken doen. Ik kreeg een baby aapje in mijn nek waar ik even op moest passen tot de creche klaar gemaakt was. Zo lief :)

Mijn eerste taak was gardening en ik harkte blaadjes op in de ochtend zon. Daarna kreeg ik een taak in de laundry. Dit houd in dat je alle vieze was ( dekentjes van de dieren, schoonmaak doekjes, oude kleren, plaids van de sloth en monkey creche ) moet cheken op poep vlekken en deze erna in een ton met desinfectie middel moet stoppen. Na 10 minuten wring je ze uit en dan gaan ze de wasmachine in. Absoluut geen leuk werkje maar ook dit hoort erbij.

Toen kwam er een andere vrijwilligster naar me toe omdat ze een vogel moest verplaatsen en ze bang was om hem op te tillen. Ik heb nog nooit een vogel vast gehad maar toch lukte het mij om hem op te pakken. Samen hebben we hem naar zijn andere verblijf gebracht. Daarna heb ik de kooi van de toekans nog schoon gemaakt, ook met desinfectie. Hier poetsen we eigelijk alles mee.

In de middag mocht ik weer helpen in de coffee bar. Ik maakte smoothies en deed heel veel afwas. Ik mocht voor mezelf een drankje maken als ik dat wilde en daar zei ik geen nee tegen. Ik maakte een papaya mango milkshake en kreeg er een stukje pizza bij.. mijn lunch was al ingevuld. Aan het eind van mijn taak kreeg ik dit keer wat meer fooi. 300 colones ( omgerekend €0.50 cent ). Ik hielp nog wat andere vrijwilligers met wat klusjes en daarna mocht ik terug naar huis. Eindelijk een douche nemen.

Thuis aangekomen vroeg een van mijn appartement genootjes of ik mee wilde in de stad een pizza eten. Ik nam een douche en hij regelde nog wat meer mensen om mee te gaan. We gingen uiteindelijk met zijn 6e. Een meisje uit Ijsland, een uit Finland, een uit Denemarken, twee uit Zwitserland en ik. We belde een taxi maar in Cost rica is het altijd afwachten of deze daadwerkelijk komt opdagen. Na een half uur gewacht te hebben wisten we dat de taxi niet kwam opdagen en belde we een andere. Na 10 minuten hoorden we kei harde reggae muziek steeds dichterbij komen. Dit was onze taxi.

Met zijn 6e zaten we in het reggae busje opweg naar de stad. De weg naar Puerto Viejo is er een met heel veel kuilen en gaten in de weg en het duurt ongeveer 10 minuten om er te komen. Zodra je Puerto Viejo inrijd zie je allemaal gekleurde huisjes, restaurants en kleine winkeltjes. De meeste huizen zijn in de rood geel groene verf gezet maar er zitten er ook bij die helemaal beschilderd zijn met tekeningen. Overal is er reaggae muziek te horen en zijn er mensen op straat. Het ruikt er naar allemaal verschillende gerechten maar ook naar wiet. Je ziet er de gekste mensen op straat. Heel apart! We pinde wat geld en liepen weer naar de pizza plaats waar ik vorige week ook geweest ben. Ik nam een halve vegetarische pizza en een ice tea, wat me 10.000 colones kostte ( ongeveer €10 ) Niet super weinig maar ook echt niet veel. Een normale prijs. We aten samen pizza en leerde over elkaars culturen. Af en toe reed er een oude truck langs met wat hippies in de achterbak die peace of pura vida riepen. Alles is hier normaal.

Op weg naar huis liepen we nog even langs de supermarkt om wat boodschappen te doen. Ik heb gemerkt dat ik super slecht ben in boodschappen doen. Wie weet nu wat die de hele week allemaal wil eten? Ik niet iniedergeval en ik gooide wat random dingen in mijn wagentje. Met een nieuwe 6l fles water, groente, brood, spaghetti en een mango rekende ik af en belde we opnieuw een taxi.

Tot morgen!

  • 12 Maart 2017 - 08:29

    Marianne:

    Hé Yfke, al een week voorbij.
    Voor je het weet is je avontuur alweer voorbij.
    Fijn om je verhalen over alles wat je meemaakt te lezen en dat je het leuk vindt.
    Nieuwe mensen uit diverse culturen leren kennen en samen dingen ondernemen is ook
    mooi.
    Werk niet te hard en geniet.
    Groetjes Marianne

  • 12 Maart 2017 - 10:19

    Ewout:

    Voor je het weet wil je niet meer terug naar Nederland :) IJskast vullen en over het strand lopen dat is het leven geniet er van en maak vrienden !

  • 12 Maart 2017 - 16:44

    Marlie:

    Geniet maar met volle teugen van de zon , zee , hippies en dieren en de nieuwe mensen die je ontmoet. Heerlijk toch dat leventje wat je nu leidt. Ik heb nu pas gehoord dat je een reisverslag maakt. Leuk om te lezen en voor jou later om je alles wat je meemaakt, je nog te herinneren . Vandaag hebben we hier ook heerlijk zonnig voorjaarsweer. Dus wij hebben ook niet te mopperen . Groetjes marlie




  • 13 Maart 2017 - 18:51

    Geheim:

    10 eu voor n halve pizza holy crap konoly bewaar geld voor mij dalijk ben je skere suiker zussie heb ik niks aan

  • 13 Maart 2017 - 20:21

    Marlies:

    Zo te lezen heb je je draai wel gevonden daar. Geniet ervan want de tijd gaat snel. groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 3

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 2

30 Maart 2017

La ceiba avontuur

25 Maart 2017

Avontuur in David Valley

22 Maart 2017

Weer terug in David valley
Yfke

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 94843

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: