Avontuur in David Valley - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu Avontuur in David Valley - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Yfke Monshouwer - WaarBenJij.nu

Avontuur in David Valley

Door: Yfke

Blijf op de hoogte en volg Yfke

25 Maart 2017 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Donderdag heb ik een dagje vrij gepakt. In de ochtend ben ik met een paar meisjes gaan ontbijten. Twee van de meisjes kwamen zoals verwacht eerder terug uit La ceiba. Helaas omdat er een ongeluk gebeurd was. Een van de twee liep door de jungle onder een boom van ongeveer 12 meter toen er net een aap een amandel uit de boom gooide. Deze kwam in haar gezicht terecht en ze raakte even bewusteloos. Ze heeft er een hersenschudding en een blauw gezwollen gezicht aan overgehouden. Helaas was dit haar laatste dag in Puerto Viejo en voelde ze zich niet goed. We zijn bij haar gebleven om haar af en toe wakker te maken en op haar te letten.

Bij het ontbijt nam ik een typisch caribisch gerecht. Gallo pinto ( locale rijst met bonen en koriander ) een eitje, en wat tortilla lapjes. Als drankje nam ik nog watermeloen sap wat heel lekker en fris was. Na het eten gingen we weer terug naar david valley om even te relaxen. Na een paar uurtjes gingen we naar Puerto Viejo om wat dingen te regelen en te gaan eten bij Koki beach. Koki beach is een super lekker restaurant in Puerto viejo. Het is een restaurant direct aan de zee dat super mooi is ingericht met allemaal lampjes en speciale stoelen. Het is wel een van de duurste restaurant maar het is zeker de moeite waard. Met 9 mensen zaten we aan een lange tafel. Ik bestelde Yuca (een speciale aardappelsoort ) chips met guacamole en vegetarische loempiatjes met als toetje de brownie. Smaakte super goed en het was super gezellig.

Vrijdag moest ik weer werken en omdat het al een paar dagen hard geregend had besloot ik om een fiets te huren voor een dagje bij een van mijn huisgenootjes. Omdat ze normaal alleen fietsen verhuurt voor een langere tijd mocht ik hem vandaag gratis meenemen. Heel lief van haar. Helaas was de band door en door leeg en moest ik op het ijzer fietsen. Het duurde daardoor een stuk langer voordat ik op het werk aan kwam. Gelukkig had dit me niks gekost.

Op het werk aangekomen mocht ik weer een taak kiezen die ik het liefste wilde doen. Ik koos natuurlijk weer voor de luiaarden. Terwijl ik in de sloth garden op de luiaarden aan het passen was kwam er opeens een tucan naast me zitten. Het bleek een tucan te zijn die ze enkele jaren geleden vrijgelaten hebben na zijn genezings proces en die om de twee maanden terug komt gevlogen om een weekje rond te lopen in het center. Na dit weekje vliegt hij weer verder de jungle in. Het was echt een super mooi vogel met een bijzondere snavel. Snel namen we wat foto's voordat hij weer weg ging uit de sloth garden. Het is leuk om te zien dat de dieren die vrijgaten zijn soms nog langs komen met hun nieuwe kindjes of de groepen waarin ze nu leven.

Na de Sloth garden moest ik helpen in de keuken. Wat inhoud dat ik alle afwas moest doen van voerbordjes, babyflesjes en koffie kopjes. Niet het leukste werk maar ook dit hoort erbij.

Erna ben ik met twee roommates naar Puerto viejo gegaan om wat geld te halen. Helaas stond er een ontzettend lange rij omdat de bank automaat leeg was en niemand wist wanneer deze weer gevuld werd. Omdat dit allemaal op de pura vida manier gaat en dit daarom wel enkele uren kan duren zijn we even naar de kleine winkeltjes gegaan. Daar heb ik wat leuke souveniers gekocht. Daarna hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we terug naar huis gegaan om te koken.

Net toen ik zat te eten viel de stroom weer uit. Helaas hoorde we dit keer een knal toen de stroom uit viel en dit betekend dat er een boom omgevallen is op de stroomlijnen of een aap zware takken erop heeft gegooid. Helaas kan het dan wel een paar uur duren voordat de stroom terug is. We gebruikte allemaal onze zaklampen omdat het buiten super donker was en we helemaal niks konden zien. Er zijn hier geen straatlampen of andere verlichtingen. Ook het water was uitgeschakeld en de wifi deed het ook niet. In het donker met onze zaklampen zaten we aan tafel en vlogen er allemaal vreemde insecten op onze zaklampen af. Een meisje was erg bang voor de insecten en gilde elke keer als er een tegen haar aan vloog waardoor de rest ook schrok. De katten vonden dit geweldig en speelde met alle insecten.

Na een uur was de stroom nog steeds niet terug en waren we binnen gaan zitten omdat het koud werd. Opeens werd er aan de deur gerammeld en schrokken we ons dood. Gelukkig was het irene die een "emergency" had. Ze probeerde te slapen maar elke keer als ze haar zaklamp uit deed in haar kamer vloog er een super groot insect door haar kamer tegen de muren en door de angst kon ze niet slapen. We liepen mee om de insect te vangen in haar kamer. Na even gezocht te hebben vonden we een enorme sprinkhaan op haar ventilator. Ze begon kei hard te gillen en durfde de kamer niet meer in. Een van de andere meisjes pakte een bezem en sloeg de sprinkhaan van de ventilator af. De sprinkhaan vloog mijn kant op tegen de muur en ik wilde hem in een glas stoppen. Helaas was hij zo groot dat hij enorme sprongen maakte en ik hem niet te pakken kreeg. Uiteindelijk lukte het me om de sprinkhaan in het glas te krijgen en gooiden we hem naar buiten. De katten waren er ondertussen ook wild van geworden en sprongen in het rond. Gelukkig was de kust weer veilig voor irene en gingen we terug naar ons huisje. Erick kwam toen terug uit de stad en meldde het stroom probleem bij de gemeente. Een half uur later was alles plotseling weer opgelost. Uiteindelijk hebben we het twee uur zonder stroom moeten doen.

Het was weer een avontuur in David Valley.

  • 25 Maart 2017 - 08:28

    Magda:

    Haha....... kun je wel zeggen "avontuur in David vally " !!Fietsen op lege banden ben je toch wel gewend, hé opa ? Fijn dat jullie zo goed voor elkaar zorgen en elkaar helpen. En ik ben benieuwd hoe lang jij het volgende week in de jungle uit houdt. Kijk maar goed uit met die maffe apen. Xx

  • 25 Maart 2017 - 22:01

    Joycieeee:

    Ik ben ook benieuwd hoelang je het volhoudt in de jungle haha
    See you soon XX

  • 26 Maart 2017 - 07:29

    Wil:

    Ik ben weer helemaal bij met lezen van je reisverslagen. Een mooie ervaring voor je tot nu . Breng maar n mini luiaard mee naar huis als souvenir. Zal mam blij zijn..:(

  • 26 Maart 2017 - 09:14

    Marianne:

    Zo, jullie beleven avonturen genoeg daar. De tijd vliegt wel om, nog maar een weekje. Morgen ga jij de jungle in, misschien helm meenemen? Een fiets heb je daar in elk geval niet nodig. Waar slapen jullie daar, in een gebouw, hut, tent? Ik neem aan niet in de open lucht.
    Nog een heel fijne tijd, geniet van alle mooie ervaringen. Groetjes

  • 27 Maart 2017 - 15:52

    Ewout:

    Oh mooi verhaal reuze sprinkhanen, stroomuitval, lege fiets banden, bewusteloze vrijwilligers die kokosnoten op hun hoofd krijgen. In Munstergeleen woont een fietsenmaker die helemaal gratis nieuwe banden op fietsen monteert je hoeft de fiets maar op zijn oprit te zetten en het 'wonder van Munstergeleen'is al geschied , nieuwe banden en gesmeerde fietskettingen. Is er nog een plekje voor mij als fietsenmaker in Costa rica ? Op naar je volgende avontuur in de jungle, doe Tarzan de groeten van mij als je hem tegenkomt.

  • 28 Maart 2017 - 21:36

    Rieny:

    Jij kunt de spinnen in mijn kelder komen vangen, om ze dan de vrijheid buiten te geven. Ben benieuwd naar je jungle verhalen. Nog een weekje dan zit het er weer op voor je.

  • 29 Maart 2017 - 10:31

    Marlie:

    Ik sta er van te kijken dat je de sprinkhaan gevangen kreeg, ondanks gillende meiden en rondrazende katten. Een goede oefening voor in de jungle. Ben benieuwd wat je daar mee maakt

  • 29 Maart 2017 - 23:48

    Marij:

    Hoi Yfke wat een.verhalen. fantastisch
    Het is heerlijk om te lezen dat je het zo maar je zin
    Hebt kom je nog wel terug...
    Voor ons hier bij ToonThuis zit het erop
    Nog 1 dag en dan gaan.we
    achter de geraniums zal tegenvallen
    We hebben met zijn allen.vreselijk genoten
    Zaterdag afscheid we zullen aan.je denken
    Hoop nog van je te horen

    Geniet ze nog groetjes marij.


  • 30 Maart 2017 - 07:58

    Marij Latten:

    Altijd al gedacht dat jungle avontuurlijk was, maar dat je een veiligheidshelm nodig hebt is weer nieuw voor me. Ben benieuwd welke verhalen nog volgen.
    Net uitnodiging voor verjaardag van je moedergekregen, hopelijk is het dan ook mooi weer als op dit moment. Kunnen we buiten nog meer verhalen van je horen, gezellig.
    Het zit er al weer bijna op voor je, ik ben benieuwd hoe de laatste week nog was.
    Ik wens je alvast een fijn weekend en een behouden thuiskomst.
    Geniet er nog maar even van, volgens mij vindt je het leven hier in het begin maar saai.
    Maar stroomuitval en ongedierte ben je wel vanaf.
    Groetjes van hier.

  • 30 Maart 2017 - 14:13

    Mc Killie:

    kom terug kil de lil

  • 30 Maart 2017 - 14:16

    King Myrthie:

    kil wil een nieuw verhaal!!!!!!!!!!!!!!!

  • 30 Maart 2017 - 20:03

    Yvonne:

    nou nou wat een verhalen allemaal, ik ben weer helemaal op de hoogte van jouw avonturen, leuk om te lezen. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 3

30 Maart 2017

La ceiba avontuur 2

30 Maart 2017

La ceiba avontuur

25 Maart 2017

Avontuur in David Valley

22 Maart 2017

Weer terug in David valley
Yfke

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 94829

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: